Ahad, 20 Februari 2011

absorbing & digesting........

tidak mudah untuk menjadi seorang yg kuat......

Bukan aku nak mengalah...jauh lg hendak mengeluh....tp sekadar luahan perasaan je......proses untuk membina jati diri serta dalaman yang kental adalah satu proses yg sgt pjg.....tetapi bergantung kepada keupayaan seseorang utk menerima dan menyerapkan di dalam hidupnya....


Bagi aku, menerima sesuatu cabaran adalah lumrah yg bukan shj aku, bahkan setiap manusia kat muka bumi ini....kecik-besar, ringan-berat adalah subjektif.....bergantung kpd cara kita menerimanya.....dan cara menghadapinya juga harus bijaksana....


Ada orang menganggap less think is better to solve it......tp ada org plak quick solve wutever u do, as long as it is solve pun ada.....dan ada org plak memperincikan sehingga mendapat keputusan yg betul2 konkrit utk setelkan mslah tersebut....mana2 jela...janji masalah dpt diselesaikan dgn cara tersendiri.....


Aku adalah jenis yg cepat hendak selesaikan masalah...wutever it takes....aku xnak ianya terus bermain @ berlegar - legar di fikiran....nnt keja lain xdpt dibuat...the best way is to consult myself to not to get too much trouble...dan mencari solution yg terbest adalah cara yg selalu aku gunakan......biar win-win result.....bkn memihak kpd satu pihak je........


Sebetulnya aku bknlah jenis yg pandai buat keputusan......bru dlm proses pembelajaran dan terus belajar....tp pendekatan yg aku ambik adalah cara berhemah....maksud aku,xpyhla kita nak gunakan suara yg keras, tndakan yg baran...kata2 yg pedas....cukup dgn susunan kata2 berserta suara yg tidak mendesak.....sbb tujuan utama adalah satu, menyelesaikan masalah.......


Tuhan akan sentiasa menguji serta terus menguji kita mengikut tahap ujian yg kita bleh terima.....mgkn inilah antara hikmah dari Tuhan apabila aku dihantar bekerja di sini......menguatkan dalaman aku......kalau dulu, aku tidak yakin aku boleh menghadapi semua ini.....sedikit demi sedikit aku menjadi kuat.....dan aku ingin terus menjadi kuat supaya apabila aku plg ke semenanjung, dugaan yg bakal aku terima nnt aku dpt hadapinya dgn tenang.....


Akan tetapi, masih bnyak lg yg perlu aku belajar.....kata - kata yg aku tulis ini aku tujukan khusus kpd diri aku sdri....aku perlu membuat tindakan sebegini kerana aku kena ubah nasibku sendiri....bkn mengharap orang lain....bersesuaian dgn firman Allah SWT, " Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu sendiri yg mengubahnya".......


Betul, hidup kita mempunyai takdirnya sendiri....sudah ditetapkan oleh Tuhan....akan tetapi kita tidak tau apa yg bakal terjadi,cuma boleh menggagak...jd, tidak salah untuk berusaha ke satu tahap yg lbh baik dr sblm ini kan?......inilah yg aku maksudkan dgn mengubah nasib sdri.....ke arah kebaikan....


Untuk berjaya, inisiatif seorang diri je xkan menjadi......percayalah.....kita perlukan sokongan......carilah org terdekat, ter rapat dan yg memahami diri kita utk sama2 menyokong, memberi semangat kpd kita untuk kita mencapai kejayaa....dan cikgu aku pernah berpesan, jgn lupa D.U.I.T.....hehehe....
D = Doa
U = Usaha
I  = Ikhtiar
T = Tawakkal


that's all for now.....harap sedikit sebanyak memberi nasihat terutamanya kpd diri sdri dan kpd kalian yg membacanya.............

s/r: DON'T SURRENDER.......

6 ulasan:

  1. don worry, u've been get through it for 5 yrs back...im sure u wil be able to deal with it again :)

    BalasPadam
  2. ibu erfan:lebih baik berfikir drpd xfikir lgsung....

    miss:thank you so much.....

    BalasPadam
  3. Ermmm..statement yg memberi ransangan..

    BalasPadam